Dedalu era un architettu e scurturi di Ateni. Fashia statui accussì
naturali chi parianu vivi. Famusu è u so Labbirintu chi custruiu
pu Minotauru.
Diodoru siculu cunta ca pi gilusia prufissionali ammazzau a so niputi
Talu chi travagghiava n iddhu., picchì u picciottu avia nmintatu
a serra e u trapanu, e ca so bravura ascurava a fama ru maestru.
Scupertu e accusatu di l’omishidiu, Dedalu si n’app’a scappari di
cursa e s’jiu a ammucciari a Creta na corti du re Minossi. Ccà na
reggia finarmenti potti mettiri m pratica u so geniu custruttivu
di architettu.
Ogni annu Minossi pigghiava u chiù beddhu vistiolu nasciutu e nni
fashia sacrifishiu a Poseidoni. Ssa vota a viriri u beddhu tureddhu
appena nasciutu ci vinni a cumpassioni e nmeshi sua ni sacrificau
nautru. Poseidoni, pi castiari l’urtraggiu, fishi nnamurari a mugghieri
di Minossi Parsifai, ru giuvini toru sarvatu. Nnamurata du toru,
Parsifai nun putia mettiri m pratica a so passioni, accussì cunfirau
a Dedalu u so turmentu. Pi assicunnari u disidderiu da riggina, Dedalu custruiu a statua di na vacca vacanti di rintra, accummighiata
ri peddhi, unni Parsifai putia trasiri e mpustarisi, accussì potti
accuppiarisi cu toru. Di ssa unioni nasciu un mostru metà omu e
metà toru: U Minotauru.
Minossi, scupriu a maniata e ubbrigau Dedalu ar ammucciari e dari
renzia o Minotauru; fu accussì ca Dedalu costruiu u Labbirintu a
Cnossu.
O Minotauru periodicamenti pi mantenilu vinianu rati n zacrifishiu
picciotti umani. Ma sta barbaria nun putia rurari. Vinni Teseu a
Creta p’ammazzari u mostru. U prubblema era, na vota trasutu, attruvari
arrè comu nesciri do Labbirintu. A figghia di Minossi, Arianna,
nnamurata di Teseu, addumannau aiutu a Dedalu, chi cci fishi rari
a Teseu un rummagghiu di lana chi avia a scummuniari mentri trasia
p’attruvari poi arrè a via pi nesciri.
Stavota Minossi dishidiu ch'a dedalu l’avia a ammazzari. Chistu
nun putennu scappari di l’isula picchì tutti i varchi eranu cuntrullati,
mentri era tinutu ammucciatu di Parsifae, custruiu ali di shira
e pinni pi iddhu e so figghiu Icaru, e finuti scapparu vulannu.
Icaru ncuscienti vulau troppu autu no caluri du suli e ssi cci scuagghiaru
l’ali di shira attaccati ne shianchi e carennu morsi. Dedalu vulava
chiù vasciu vishinu a friscura du mari, e arrivau a sarvarisi n
Zishilia.
N Zishilia, Dedalu fu arrishivutu no territoriu du re sicanu Cocalu.
Minossi vinni a sapiri ca Dedalu s’ammucciava n Zishilia e s’arricampau
na sti terri pi scuvallu, usannu un truccu. Prumisi un premiu a
cui arriniscia a fari passari un filu rintra na cunchigghia a furma
di babbalushiu. Puru u re Cocalu fu Curiusu da richiesta e sapennu
du geniu di Dedalu cci addumannau comu fari.
Dedalu cci arrinisciu attaccanu u filu a na furmicula e fashennucci
passari di rintra tutta a cunchigghia tirannusi u filu. Cuannu Minossi
appi a cunchigghia di Cocalu, capiu cu era u geniu chi cci avia
arrinisciutu: Dedalu. Allura fishi a richiesta a Cocalu ci rassi
n arrè chiddhu chi avia scappatu. Ma shertu! cci rissi Cocalu.
Dedalu avia custruitu pi Cocalu magnifishi bagni, e ccà u re nmitau
Minossi a rilassarisi, mentri iddhu jia a pigghiari u dilincuenti
pi cunzignzriccillu. Mentri Minossi era sirvutu no bagnu cauru re fighi di Cocalu, chisti l’affucaru. Cocalu cunzignau n arré u corpu
du re e surdati cretesi, rishennucci ca era mortu sciddhicannu mentri
si fashia u bagnu.
I surdati lu vosiru sippilliri ccà n Zishilia nton locu u chiù autu
e chiu sacru du territoriu. Fu accussì ca lu urricaru n cima o Munti
Erishi e attunniaru a sipurtura di petri pi proteggiri l’aria e
mettila sutta a prutizioni ra dea Afroditi.
Pi tuttu u territoriu du re Cocalu, Dedalu custruiu ranni opiri.
E puru o MUnti Erishi, ntunnu a sipurtura di Minossi, cumplitau
u tempiu di Afroditi, cu mura pussenti supra i preshipizi.
A raggiuni e u ngegnu du Dedalu addumau un faru di lushi contru
a barbaria e gnuranza umana. E u tempiu di Veniri chissu rapprisintava.
Veniri fu cuntenta di stu tempiu chi cci avianu didicatu, e cci
vinni a abbitari cu so cumpagnu Buti, marinaru di Ulissi chi iddha
avia sarvatu nta na timpesta. E ccà nasciu Erishi, u figghiu r’iddhi.
U semiddiu Erishi guvirnava u territoriu cuannu Ercoli cci appi
a passari chi voi chi purtava a Euristeu. A sfida nun zi potti evitari.
Stabbileru ca si pirdia Erishi ci cunzignava i territori a Ercoli,
e ssi pirdia chistu ci cunzigneve i vacchi sacri a Erishi. Na sfida
Ercoli ammazzau a Erishi, e siccomu avia a cuntinuari u viaggiu,
cunzignau u regnu ri territoriu e so stessi abbitanti, dishennu
ca si vinianu i soi riscinnenti a reclamallu iddhi ci l’avianu a
dari. Vinni cuarche vota cui pritinnia di essiri discinnenti, ma
si viri chi era un farsu parenti. Ma oji ancora nun zi sapi mai.
U territorio ha statu mantinutu sutta a nfluenza ra divinità fimminili,
canusciuta n tuttu u mediterraneu.
Cu tempu a genti ci retti a la dea tanti nomi: Astarte, Ishtar,
Afrodite, Tanit, Venere. Essennu pernu u tempiu e i sacerdotessi
chi sirvianu la dea.
Granni festi si cci fashianu:
U ritu di Palummi chi attraversannu u mediterraneu jianu e vinianu
ru tempiu gemellu di Kef n Africa. E pi tuttu u tempu era festa
ranni.
U ritu da prostutuzioni sacra di sacerdotessi du tempiu. Siccomu
veniri avia nasciutu ra scuma du mari era a dea di naviganti. Pi
chissu ri tuttu u mediterraneu vinianu cummercianti e marinara pi
stari n cumpagnia di sacerdotessi di Veniri, chi pi n offerta ci
assicurava protezioni.
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